Om Poul Esting

 

 

Knud Voss: Poul Esting, 96 sider, 72 Farveillustrationer (dansk/engelsk), Forlaget Olivia 1990 

 

Uddrag fra Weilbachs Kunstnerleksikon

... inspireret af klassisk musik og jazz skaber Esting i sine værker en kaotisk ofte romantisk drømmeverden. Sekvenser fra menneskelig udfoldelse gennemspilles i stramme linier og svært tilgængelige bevægelsesmønstre.

 

Koloristisk bevæger Esting sig fra sarthed til dynamisk styrke i særprægede, ofte overraskende toner, associationsskabende figurer, tegn og bogstaver træder frem på billedfladen. I de grafiske værker har Esting stor følsomhed og omhu for menneskets tanker og erfaringer, der fastfryser det menneskelige udtryk. Esting er en ener i dansk kunst, han undgår tilstræbt æstetik, er spontan i sit udtryk og tilhænger af den ekstreme individualisme.

 

 

Tom Jørgensen, redaktør af Kunstavisen

r arkæologer om 500 år finder et Poul Esting-maleri gemt i resterne af en støvet kælder, vil de udover den rent æstetiske nydelse kunne konstatere, at det kan bruges som et tidsdokument over hele den vestlige kulturhistorie.

 

Udover rent bogstaveligt at benytte sig af en lag-på-lag-teknik, dykker Esting ned i de tegn, koder og bevidsthedsformer de forskellige epoker har udtrykt sig med. Illustrerede middelalderhåndskrifter, helleristninger fra bronzealderen, tegneseriefigurer, latinske inskriptioner og parafraser over kunsthistoriske mestre er bare nogle af de inspirationskilder Poul Esting benytter sig af på sin egen meget personlige måde.

 

Dermed bliver hans malerier også en blanding af spontane, ekspressive penselstrøg og velovervejede, ofte direkte overførte motiver. I modsætning til flere af de andre Gyrr-medlemmer er det ikke Andy Warhols eller Roy Lichentensteins udgave af pop-kunsten, Esting er inspireret af. Det er snarere Robert Rauchenbergs collageagtige billedopbygning, som er udgangspunktet. En billedopbygning, hvor stort og småt, finkulturelt tankegods, reklameklicheer, fantasivæsener og kalligrafi blander sig med hinanden på en tankevækkende og særdeles funky måde. Det er billeder med musik i.

 

 

C. F. Garde, Kunstkritiker, Århus Stifttidende

Esting blæser i sine billeder på enhver regel. Han blander teknikker og stil, som det nu passer sig i forhold til det, han vil opnå. Helt naturalistiske ansigter tegnet med blød blyant toner frem i abstrakte, impulsive ‘landskaber’ af vandfarve, tusch, acryl o.a. Det lyder måske enkelt, men er bestemt noget ud over det sædvanlige. Esting behersker sine midler med hårfin balance og fylder sit billedrum med poesi og atmosfære. Man oplever udtryk for musikalsk glæde i de poetiske og spændstige papirarbejder.

 

 

Lars Gramby, direktør, Brandts Klædefabrik

Estings billedverden er fabulerende og pudsig, store og små billeder i alle mulige teknikker, men hvis man nynner med på musikken, der angives, charmeres man dog gang på gang og må samstemmende med et af Estings bedste billeder udbryde: ‘I surrender dear’.

 

 

Leif Bøgh, Kunstkritiker Nordjyske Stifttidende

Poul Esting udstiller malerier sammen med Lisbeth Krag Olsen.

Tildelt fem ud af seks stjerner.

 

De farvemættede malerier står fint sammen med hendes glatslebne, hvide marmor.
Poul Estings motiver er hentet ud af en fantasirig drømmeverden, hvor alle naturlove er sat ud af kraft. Der er musikalsk rytme og frigjorthed over motiverne, som var de udført i selskab med Mozarts musik eller Charlie Parkers jazzrytmer.

 

I flere af malerierne forekommer store, kulsorte flader, der fint strammer kompositionen op. Disse er hist og her matterede af hvide plamager, der bringer nostalgiske mindelser om barndommens skole, hvor de uvorne unger hastigt har udvisket deres uartige tegninger og skriverier netop som klasselæreren tager i håndtaget ved timens begyndelse.
Billedfladerne er i mange billeder overstrøet med små bizarre figurer, der svæver frit over fladen som helleristninger.

 

Gru og humor spiller fint sammen i et billede med titlen: "For Adults only". En barsk muskelhund står omgivet af pigtrådshegn, der minder om nodelinier. Ved hundens side er opsat en lille ringborg af byggeklodser, der vil tiltrække legesyge børn, mens hunden vogter borgen.

 

Et billede med titlen: "Om Malou" afslører Poul Estings evne til at udføre et teknisk helstøbt billede ved hjælp af en lidt sløset tegneteknik. En mand er groft skitseret ved hjælp af små hastigt udførte streger. Manden falder på den måde sammen med et vildt krat, der er udført i samme teknik. Et dyr falder helt sammen med krattet. Der opstår derved en skøn kalligrafisk helhed over billedet.


Flere af billederne er stærkt belagt med kontrastrige kulører, der sammen med de psykedeliske former skaber både spænding og eftertanke.
Poul Estings billeder er en sand fryd at være sammen med. Der er humor, fantasi, alvor, maleteknisk ekvilibrisme, fabulerende detaljer og kompositorisk spænding i hans værker, der i den grad bemægtiger sig rummene.

 

 

 

Lisbeth Krag Olsens marmorskulpturer udmærker sig ved en høj håndværksmæssig kvalitet og ved de spændende organiske former. I forhold til Thorvaldsens nyklassicistiske skulpturer er de moderne i formerne. Man tænker på diverse maritime bløddyr i deres hvide skaller. Der forekommer også botaniske former med opadstigende, slanke vækster. Hulrum i nogle af værkerne deltager elegant i formgivningen. Et par oprette kasseformede figurer udmærker sig ved en bølget overflade som sandripper på lavt vand. De står på en massiv sort, kasseformet sokkel af en sort bjergart, mens de organisk formede figurer hviler på en klar tyk glasplade.

Lisbeth Krag Olsens værker skaber ro efter mødet med Poul Estings emotionelle udladninger.

 

Man forlader Galleri Kirk i højt humør.

 

 

 

 

 
Født den: 16.05.1943 i Vendsyssel
 
Uddannelse: Diverse kurser samt tilknyttet Institut for Kunst og Kultur, Aalborg 1974 -1980
 
Medlem af:

Billedkunstnernes Forbund (BKF)

Strindberggruppen